Д-р Робин ВОЛШ
Дали Евангелието по Тома е опасен, еретички текст што требаше да биде потиснат од античката црква? Здраво на сите, се викам Робин Волш. Јас сум научник по Новиот завет и раното христијанство и предавам на библиските студии.
Како што можеби веќе знаете постоеле неканонски евангелија, односно евангелија за Исус кои не влегле во Новиот завет. А всушност има многу од нив. Но, овам евангелие, на Тома, содржеше многу гностички идеи – некаков вид посебно знаење – и оваа идеја дека посебното знаење е она што е потребно за да се биде христијанин, а не нешто како вера. И затоа ова беше опасна идеја што требаше да се потисне во античкиот свет.
Мислев дека ова ќе биде добра можност за мене да почнам да зборувам за апостол Тома. Сакам да зборувам за некои поединечни изреки во Евангелието по Тома во одреден момент, но дозволете ми само да го поставам пејзажот за Тома и да одговорам на прашањето што го започнав на почетокот од ова.
Значи, Евангелието по Тома беше пронајдено во 1945 година во близина на градот Наг Хамади во Египет. Самиот текст е напишан на коптски јазик. Датира од околу 4 век и претставува збир изреки – го користиме зборот логија – значи збир изреки од Исус. Значи, не е наративна структура – не она што го наоѓате во Новиот завет, не е приказна за Исус во проза што има еден вид заплет и се движи заедно со приказните за неговиот живот. Тоа се само поединечни изреки на Исус. Има 114 од нив.
Значи, научниците шпекулираа дека овој текст веројатно е првпат напишан некаде во вториот век, а ние гледавме само коптска копија од 4 век. Ова беше донекаде потврдено од откритието дека некои други текстови што ги имавме од место наречено Оксиринх на грчки, кои изгледаа како само случајни изреки на Исус, всушност одговараат на Евангелието по Тома. Значи, тука имавме ракописна традиција што датира од 2 век.
Научниците се прилично рамномерно поделени, би рекол, околу тоа дали Тома е постар од канонските евангелија, или канонските евангелија се постари од Тома. И случајно е што овие евангелија делат некои од истите изреки или се отсликуваат едни со други со некои од изреките на Исус, и така станува аргумент од типот „кокошка и јајце“: кое е постаро?
Моето толкување за ова е дека научниците кои имаат тенденција да мислат дека можеби Тома е дури и постар од канонските евангелија се малку поколебани од идејата дека ова е само збирка изреки, и затоа би било лесно да се земат примероци од канонските автори на евангелијата. И потоа мислам дека научниците кои ја разгледуваат подоцнежната манифестација на овој текст – и тука мислам дека сум и јас во групата – разбираат дека канонските евангелија што ги знаеме циркулирале и дека Евангелието по Тома може да одразува само поинаква перспектива за тоа како да се раскаже приказната за Исус, но и за изреките што можеби ги кажал Исус.
Затоа, навистина ја препорачувам студијата на Вилијам Арнал и Марк Гудакр за овие прашања ако сте заинтересирани. Но, суштината е дека Тома ни дава многу, многу интересен увид во една верзија за тоа како може да се разбере Исус.
Дали е тоа опасна, еретичка верзија на Исус? Не би одела толку далеку. Според мене, изреките во Евангелието по Тома навистина се погодни за средноплатонско толкување по линијата на она што го зборував во некои од моите претходни видеа за Павле. Всушност, би ги поврзала и канонските евангелија со оваа идеја.
Некои од средноплатонските идеи овде вклучуваат работи како што се споредување на телото и духот, идејата дека ви е потребна самоконтрола, треба да имате контрола врз себе и вашето тело и дека имате божествена суштина во себе. Сите тие работи се присутни и кај Тома, а ги делат и канонските евангелија.
Значи, дали е тоа опасен, еретички документ? Не би одела толку далеку.
Сега, ќе признаам дека некои од изреките не се она што го очекувате од Исус што го запознавме преку Новиот завет – вклучувајќи го и тој последен логион, број 114, во кој Исус вели дека Марија не е достојна за живот затоа што е жена и тој ќе ја претвори во маж. Ќе го оставам тоа бидејќи сакам да имам инспирација за друго видео каде што ќе навлезам во некои други логии на Томас што можеби ќе ви бидат интересни.
Но, ќе кажам дека иако тоа ни изгледа доста шокантно, мислам дека на прв поглед тоа е нешто што кореспондира со одреден поглед на светот во антиката, особено кога станува збор за жените. Затоа, не сум толку скандализирана од тоа, но можам да разберам зошто тоа би било донекаде шокантно веднаш штом ќе се соочите со него на прв поглед.
Значи, повторно, мислам дека идејата дека Евангелието по Тома е некаков опасен документ што дава некакво посебно знаење – не би го прифатила тоа. Но, интересно е да се открие, ако веќе не сте знаеле, дека имало многу други приказни за Исус што циркулираат, освен оние што ги имаме во Новиот завет.
Ако сте заинтересирани за оваа тема и сакате да дознаете повеќе, посетете ја страницата bartehrman.com/bsalearning. BSA е кратенка за Академија за библиски студии. А, ако сте заинтересирани за логион 114, сигурно ќе зборувам повеќе за тоа наскоро.