Барт ЕРМАН
Еден читател неодамна ме праша за интригантниот пасус во Посламието на Павле до Филипјаните каде што тој вели дека „За мене животот е Христос, а да се умре е придобивка“ (1:21), а потоа продолжува велејќи дека не е сигурен „што да избере“ – „да замине за да биде со Христос“ или „да остане во телото“ (1:22).
Повеќето луѓе никогаш не го погледнале пасусот внимателно, но како што често се случува, едноставно го читале без да му обрнат многу внимание. Но, размислете за тоа. Што точно вели Павле? Во која смисла тој има „избор“? Дали размислува да ги преземе работите во свои раце? Зарем тоа не е крајниот грев?
Накратко зборувам за тоа во мојот учебник за Новиот Завет. Еве што велам таму:
Во една интригантна книга која зборува за самоубиството и мачеништвото во античкиот свет (A Noble Death: Suicide and Martyrdom between Christians and Jews in Antiquity. HarperSanFrancisco, 1992) Артур Дрож и Џејмс Табор тврдат дека модерното сфаќање дека самоубиството е „грев“ не произлегува од Библијата, туку од свети Августин од петтиот век. Пред Августин, самоубиството само по себе не го осудувале паганите, Евреите и христијаните. Напротив, во одредени околности тоа било сметано дури и правилна и благородна работа. Навистина, неколку познати класични автори зборуваа за самонанесената смрт како „добивка“ над сегашните неволји, онаа што треба да се прифати радосно.
Протагонистот на драмата Антигона на Софокле, на пример, вели: „Ако ќе умрам пред моето време, сметам дека ќе има добивка. Зашто смртта е придобивка за оној чиј живот, како и мојот, е полн со беда“. Таа завршува, а потоа си го одзема животот.
Исто така, во познатиот пасус во Платоновата Апологија, Сократ, пред да го заврши својот живот со пиење отров, размислува дека „состојбата на смртта е една од двете работи: или е виртуелна ништожност… или е промена и миграција на душа од ова место до друго. И ако тоа е несвест, како сон во кој тој кој спие не ни сонува, смртта би била прекрасна придобивка“.
Зачудувачки е тоа што во Филипјаните, Павле укажува дека за него „да се живее е Христос, а да се умре е добивка“ (1:21). Дали размислува за самоубиство? Пред да донесе брза одлука дека не можел да биде самоубиец (поради тоа што самоубиството е грев), важно е да се запамети дека имало бројни случаи на самоубиство кои биле „одобрени“ во античките текстови: пагански (на пр., Сократ ), еврејски (на пр., мачениците за кои се зборува во макавејската литература) и христијански (на пр., рани маченици; и сп. самиот Исус, за кој во Евангелието според Марко се вели дека „го дал својот живот“, а во Јован дека „го положил својот живот“).
Уште поважно, треба да забележиме како самиот Павле зборува за можностите на животот и смртта кај Филипјаните: „Ако Ако, пак, живеењето мое во тело ми придонесува плод на делото, тогаш што да изберам не знам.
Ме привлекува и едното и другото: сакам да умрам и да бидам со Христа, бидејќи тоа е многу подобро; но да останам во телото е попотребно за вас.треба да биде живот во тело, ова би било добро дело за мене, и не знам што да изберам (1:22-24).
Се чини дека Павле дебатира за неговите опции – дали да замине и да биде со Христос или да остане со христијаните. Некои толкувачи го сфатија ова како да значи дека тој одлучува дали да застане во жестока одбрана во свое име кога ќе му се суди (тој е во затвор во тоа време) – со претпоставка дека ако не го стори, тоа ќе доведе до негово погубување. Но, Павле не кажува ништо за претстојното судење за смртен прекршок и се чини дека претпоставува дека наскоро ќе може да ги посети Филипјаните (2:24). И можеби е премногу да се мисли дека Павле може да ја контролира не само својата одбрана, туку и сопствената казна (и ако размислувал, во секој случај, дека може да се погрижи некој друг да го погуби, зарем тоа едноставно да биде уште еден начин да ја нанесе сопствената смрт?).
Дали тогаш, кога Павле дебатира дали треба да „избере“ живот или смрт, може да размислува за вистинските придобивки од одземањето на сопствениот живот? И дека тој ја отфрла таа опција – не затоа што тоа било грев, туку затоа што сепак можел да постигне некое добро меѓу своите следбеници во Христа?