Наставниците ширум Европа штрајкуваа во изминатата година за подобри плати и услови за работа. Еуроњуз ги спореди платите на наставниците во европските земји.
Наставниците често се поздравуваат како херои кои треба да се слават, но во многу земји низ Европа, тие се чувствуваат потценети, па дури и излегуваат на улица.
Илјадници училишта во Англија ќе бидат затворени на 5 и 7 јули, откако синдикатите на наставници гласаа за штрајк во она што ќе биде нивната најголема индустриска акција во повеќе од една деценија.
Тоа доаѓа бидејќи новите податоци од Одделот за образование на Обединетото Кралство (DfE) покажуваат дека рекорден број наставници во Англија – над 40.000, или 9 отсто од нејзината работна сила – ја напуштиле професијата минатата година.
Тоа, исто така, следи по серијата штрајкови на наставниците што се одржаа низ Обединетото Кралство на почетокот на 2023 година.
И во Унгарија, илјадници наставници маршираа во Будимпешта кон крајот на минатата година, повикувајќи на повисоки плати и итни реформи од владата по штрајковите во септември. Околу 50 наставници се дури и отпуштени поради „граѓанска непослушност“.
Тоа е дел од пошироката слика за малаксаност во образованието, со растечкиот недостиг на наставници што се шири низ Европа. Во Франција во моментов има 4.000 слободни места, а најновите проценки во Германија сугерираат дека до 2025 година ќе има недостиг од 25.000 наставници.
Ситуацијата во голема мера се должи на работните услови, вклучително и стагнантните плати кои се влошуваат поради кризата со растот на трошоците за живот.
Значи, колку се платени наставниците во Европа? Кои земји ги плаќаат наставниците најмногу и најмалку? И колку се променија платите на наставниците во последната деценија?
Има значителни разлики во платите на наставниците низ европските земји.
Официјалните годишни бруто почетни плати во државните училишта во ниското средно образование (ISCED 2) се движеа од околу 4.233 евра во Албанија до 69.076 евра во Луксембург во 2020/2021 година, според податоците за земјата собрани од Европската комисија/EACEA/Eurydice.
Просечната плата на наставници во ЕУ изнесува 25 055 евра
Годишни бруто почетни плати на наставниците (2020/2021)
Наставниците во Франција и Италија заработуваат половина од она што го добиваат во Германија.
Ако го оставиме настрана Луксембург, годишната почетна плата беше над 50.000 евра само во две земји, и тоа Швајцарија (66.972 евра) и Германија (54.129 евра).
Годишната плата во Франција и Италија била помалку од половина од германската бројка.
Бугарија имаше најниска годишна почетна плата на наставници меѓу земјите на ЕУ, од 7.731 евра. Бројката е исто така под 10.000 евра во неколку други земји на ЕУ како Летонија, Словачка, Унгарија, Романија и Полска.
Годишни бруто почетни плати на наставниците во Стандард за куповна моќ (ППС) – 2020/21
Стандардот за куповна моќ (ППС) е „вештачка валутна единица“ дефинирана од Еуростат, каде што една PPS единица теоретски може да купи иста количина на стоки и услуги во секоја земја. Гледањето на платите во PPS ги испегла некои од разликите во трошоците за живот меѓу земјите, но сè уште има големи разлики.
Платите на наставниците гледани преку оваа мерка се движеа од 7.824 PPS во Албанија до 50.357 PPS во Германија. Додека годишната бруто-почетна плата на наставниците е генерално помеѓу 20.000 и 30.000 PPS, таа сè уште е под 20.000 PPS во 10 земји на ЕУ: Естонија, Малта, Чешка, Романија, Грција, Бугарија, Полска, Унгарија, Латвија и Словачка.
Балканските земји Црна Гора и Македонија, кои се надвор од ЕУ, имаат повисоки плати на наставниците во ППС отколку неколку земји од ЕУ.
Изненадувачки, Турција е значително подобро рангирана во PPS (28.455) отколку во номинална плата (8.330 €): додека таа беше рангирана на 28-то место од 36 земји во номинални бројки, таа се најде на 11-то место во PPS.
Како платите на европските наставници се споредуваат со минималната плата?
Односот на платите на наставниците со минималната плата покажува колку заработуваат наставниците во споредба со минималната плата во секоја земја. Односот се пресметува со делење на бруто наставничката плата со бруто минималната плата.
Тој сооднос е највисок во Германија со 2,8, а најнизок сооднос има Полска со 1,1.
Со други зборови, почетната плата на наставниците во Полска е многу блиску до минималната плата, додека наставниците кои почнуваат во германските државни училишта заработуваат речиси три пати повеќе од минималната плата.
Просечниот сооднос во 21 земја на ЕУ е 1,86 додека во Франција и Грција е само 1,4.
Во повеќето европски земји, наставниците кои почнуваат да работат во државните училишта, исто така, заработуваат, во просек, значително помалку од националниот бруто домашен производ (БДП) по глава на жител.
Нивната годишна бруто законска почетна плата беше повисока од БДП по глава на жител во само седум од 36 земји. Највисок сооднос на плата во однос на БДП по глава на жител е забележан во Македонија со 1,28, додека најнизок е во Ирска со 0,45.
Додека Германија е една од земјите со највисок БДП по глава на жител во Европа, соодносот е 1,26, што значи дека помладите наставници сè уште заработуваат повеќе од просечниот БДП по глава на жител. Спротивно на тоа, овој сооднос е само 0,71 во Франција.
Како се променија платите на наставниците во последната деценија?
Последниот извештај на Евридика дава и бројки за периодот 2009/2010 година. Во тоа време, годишните бруто почетни плати на наставниците варираа од 2.743 евра во Романија до 63.895 евра во Луксембург.
Просекот во 26 земји на ЕУ беше 19.563 евра во 2009/2010 година. Сепак, тој беше под 5.000 евра во шест земји на ЕУ, имено Словачка (4.824 евра), Полска (4.462 евра), Литванија (4.275 евра), Латвија (4.166 евра), Бугарија (2.761 евра) и Романија (2.743 евра).
Во другите земји на ЕУ, генерално се движеше од 18.000 до 30.000 евра, додека почетните плати во Германија и Данска беа над 35.000 евра.
Промената на годишните бруто почетни плати на наставниците помеѓу 2009/2010 и 2020/2021 година беше највисока во Литванија, каде платите се зголемија за 269 отсто во тие 11 години. Неодамнешните земји-членки на ЕУ, Романија и Бугарија, исто така, забележаа драматично зголемување на платите на наставниците во последната деценија, од 193 и 180 отсто соодветно.
Промена на годишните бруто почетни плати на наставниците помеѓу 2009/10 и 2020/21
Почетната наставничка плата исто така се зголеми за 42 отсто во Германија, која веќе имаше втора највисока плата во периодот 2009/2010 година. Промената беше под 10 отсто во шест земји на ЕУ – Кипар, Португалија, Шпанија, Италија, Словенија и Луксембург.
Турција е единствената земја на списокот каде што платите за почетни настава се намалија во текот на деценијата, паѓајќи за 876 евра, или 10 отсто, најверојатно поради падот на турската лира во последниве години.
Номинално, Исланд забележа раст на годишните бруто почетни плати на наставниците за 25.720 евра помеѓу 2009/2010 и 2020/2021 година, што е највисок пораст меѓу студираните земји, проследено со Германија (15.915 евра) и Шведска (15.135 евра).
Почетните плати исто така се зголемија за повеќе од 10.000 евра во Австрија, Литванија и Данска.
Дали наставниците се задоволни од платите?
Краткиот одговор е не.
Според Меѓународното истражување за настава и учење (ТАЛИС) во 2018 година, во просек само 26 отсто од наставниците во земјите на ОЕЦД и економиите кои учествуваат во ТАЛИС сметале дека нивната работа е ценета од општеството, а 39 отсто биле задоволни со нивната плата.
Колку потрошиле земјите за образование?
Во 2020 година, расходите на општата влада за образование во ЕУ изнесуваа 671 милијарда евра, или 5 отсто од БДП.
Вкупни општи владини расходи за образование (% од БДП, 2020 година)
Земјите од ЕУ кои трошат најголем дел од БДП за образование се Шведска (7 отсто), Белгија и Естонија (6,6 отсто), а потоа Данска (6,4 отсто) во ЕУ.
Надвор од блокот, Исланд потроши 7,7 отсто од својот БДП за образование. Најниски нивоа на трошоци за образование како дел од БДП беа забележани во Ирска (3,1 отсто), Романија (3,7 отсто) и Бугарија (4 отсто).
За колку ученици се грижат наставниците?
Во ЕУ, просечниот број на ученици по наставник на основно ниво беше 13,6 во 2020 година, но уште еднаш, постојат значителни варијации од земја до земја.
Најниски коефициенти – кои некои би ги нарекле идеални – се регистрирани во Грција (8,4), Луксембург (8,9) и Унгарија (10), додека Обединетото Кралство (19,9), Романија (19,2) и Франција (18,4) имале највисок просек. број на ученици по наставник.
Односот ученик-наставник се пресметува со делење на бројот на еквивалентни ученици со полно работно време со бројот на еквивалент настава со полно работно време.
Загрижувачки недостиг од наставници
Последно, но не и најмалку важно, има загрижувачки недостиг од наставници во европските земји.
Повеќе од 30.000 позиции за наставници останаа непополнети во Германија на почетокот на оваа академска година.
Во Полска има недостиг од 20.000 наставници и во Унгарија 16.000, а француското Министерство за образование соопшти дека 4.000 од околу 27.300 нови работни места за наставници остануваат слободни.