Псалм 90 традиционално се нарекува Псалм на живата помош и е многу почитуван од руските христијани. Руските селанки и руските војници носеле испишан Псалм 90 на појасите или го шиеле во капути како заштита од магии, магии, лоши соништа, негативни мисли…
Истата традиција постоела и кај Србите бидејќи Псалм 90 се смета за заштитен псалм за да биде изгонет ѓаволот кога ќе се појави во човекот и ќе го заплаши и се чита кога ќе се почувствува негативно дејство од луѓе или појава, зашто со него се повикува Семожниот Бог да ни биде заштитник во сите опасности.
На пример, кога имате необјасниви кошмари, стравови или немири, кога чувствувате дека некој не ви е наклонет, кога вие и вашиот дом сте нападнати од секташи и еретици, кога ве предизвикуваат богоборци, кога брзаат синови на темнината кон тебе, кога ти се појавуваат духови или појави од „другата страна“. Тогаш Псалм 90 треба да се чита секој ден.
ПСАЛМ 90
Бог е наш вечен заштитник
1 Кој живее под закрилата на Севишниот, тој престојува во домот на небесниот Бог.
2 И ќе Му рече на Господ: Ти си мој застапник, Ти си мое пребивалиште, Бог мој, и на Тебе ќе се надевам!
3 Зашто Тој ќе те избави од стапицата на ловецот и од чумата погубна.
4 Со плеќите Свои ќе те осени и под крилјата Негови ќе бидеш во сигурност: Неговата верност е штит и одбрана.
5 Нема да се уплашиш од ноќен страв, ни од стрела што лета дење,
6 од чумата што пустоши во темнина, од зараза што опустошува напладне.
7 Покрај тебе ќе паднат илјада и десет илјади десно од тебе; но до тебе нема да се приближат;
8 само ќе гледаш со очите свои и ќе ја гледаш казната на нечестивите.
9 Зашто, Господ ти е засолниште, надеж моја, Севишниот го избра за свое прибежиште;
10 зло нема да ти се случи, и неволја нема да се приближи до шаторот твој;
11 затоа што ќе им заповеда на ангелите Свои за тебе, да те чуваат на сите патишта твои.
12 Ќе те понесат на раце, да не ја сопнеш од камен ногата своја;
13 на отровница и на змија ќе нагазуваш, лав и змеј ќе згазуваш.
14 „Бидејќи се надеваше во Мене, и ќе го избавам, и ќе го заштитам, зашто го позна името Мое.
15 Ќе повика кон Мене, и ќе го чујам; со него ќе сум во неволја; ќе го избавам и ќе го прославам,
16 ќе му дадам многу денови и ќе му го јавам спасението од Мене.”
Толкување на Псалмот 90 од свети Василиј Велики:
Презентирајќи го преобраќањето на еврејскиот народ во Псалм 89, природно следи дека во овој псалм се внесени оние кои достигнале совршенството во Христа и кои со Него ги победуваат духовните непријатели, т.е. начелства и власти, кнезови на светот (космократи) на темнината, духови на злото и најомразениот – сатаната. Овие непријатели се именувани во овој псалм на различни начини: како „ноќен страв“ (стих 5), “стрела што лета дење“ (5), „чума што пустоши во темнина“, „зараза што опустошува напладне (6), илјада и десет илјада (7), отровница и змија, лав и змеј (13). Псалмот ја објавува победата на Божјиот човек над сите овие непријатели.
(1) Кој живее под закрилата на Севишниот:
Пророчкиот Дух го нарекува човекот блажен, т.е. оној кому Христос му е помош и заштита, бидејќи Тој е Севишен. Зар не е блажен тој што е достоен да го има небесниот Бог за свој покровител? Тој ќе живее под покривот на небесниот Бог. Кој живее во оваа помош секогаш ќе биде покриен и спасен.
(2) И ќе му рече на Господ: Ти си мој застапник, Ти си мое пребивалиште, Бог мој, и на Тебе ќе се надевам!
Кој би му го рекол тоа на Господа, освен човек кој ја полага својата надеж во Него и кој е воспоставен во Него, во делото на неговото спасение?
(3) Зашто Тој ќе те избави од стапицата на ловецот и од чумата погубна.
Псалмот однапред поучува дека тоа ги означува спротивставените сили.
(4) Со плеќите Свои ќе те осени и под крилјата Негови ќе бидеш во сигурност: Неговата верност е штит и одбрана.
Бидејќи Божјиот човек рекол дека Самиот Бог ќе го избави од замката на ловецот и од словото на неволја, пророчкиот Дух, зајакнувајќи го и помазајќи го за духовна храброст, одговорил: Тој ќе те покрие со своите раменици. Појасно кажано, Тој ќе те засолни под сенката на своите крилја, ќе те заштити со оружје, по што нема да ти наштети никаква противничка сила.
(5) Од стрела што лета дење.
Овде ја нарече нечистата сила стрела.
(6) Од чумата што пустоши во темнина, од зараза што опустошува напладне.
Овде стнува збор за пладневниот демон кого го нарекува демон на мрзеливоста (небрежност, небрежност, грчки ακηδια).
(7) Илјадници ќе паднат покрај тебе.
Со зборовите до тебе всушност значи левата страна, бидејќи од таа страна, како што вели, илјада значат зло, а од десната – десет илјади. Имено, мноштво лукави сили се трудат да го уништат она што е исправно (правилно) во нашите дела, она што е моќно, доблесно и чудесно.
(8) Сепак, ќе видиш со твоите очи.
Тој вели дека нема да претрпите ни најмала штета од злосторниците, а ќе го видите падот на вашите непријатели.
(9) Зашто, Господ ти е засолниште, надеж моја, Севишниот го избра за свое прибежиште;
Духот на Божјиот човек и пророчкиот Дух, кои одговараат еден на друг, покажуваат колку е корисно да се верува во Бога.
(10) Зло нема да ти се случи и неволја нема да се приближи до шаторот твој;
Злото нема да те допре, бидејќи злото доаѓа однадвор, а доблестите имаат основа во нас. Бог создал добар човек, но тој, барајќи зли (лукави) мисли, го привлекувал злото однадвор. И неволјата нема да се приближи до шаторот твој. Тој му заповеда да биде храбар, бидејќи ништо непријатно нема да му се случи, како и да верува дека е испратен ангел да им помогне на оние кои веруваат во Бога.
(11) Зашто Тој ќе им заповеда на Своите ангели за тебе, да те чуваат на сите патишта твои.
Тој исто така го рекол ова во триесет и третиот Псалм: Ангелот Господов е околу оние што се бојат од Него и Тој ќе ги избави (Пс. 33:7). Да слушаме што вели патријархот Јаков: Ангелот кој ме избави од секакво зло (Битие 48:16). И големиот Авраам, охрабрувајќи го својот слуга, рече: Господ Бог… ќе го испрати Својот ангел пред тебе да му донесе жена од таму на мојот син Исак (Битие 24:7). Затоа, учиме дека Бог преку ангели ги штити сите тие кои имаат доверба во Него и ќе го чуваат ан сите негови патишта.
(12) Да не ти се сопне од камен ногата твоја.
Зборот нога значи душа, а зборот камен значи грев.
(13) На отровница и на змија ќе нагазуваш, лав и змеј ќе згазуваш.
Ти, човеку Божји, не само што нема да трпиш никакво зло, туку дури и ќе го видиш сето мноштво духови под твоите нозе, поради што сосема бестрашно ќе ги газиш нивните глави.
(14) „Бидејќи се надеваше во Мене, и ќе го избавам, и ќе го заштитам, зашто го позна името Мое.
Овде тој зборува во името на Самиот Бог, Кој ветува спасение како награда за верата. Ова конечно беше изговорено од Бог, поучувајќи што е плодот на довербата. Ќе го избавам, вели Бог, од сите видливи и невидливи злосторници, оградувајќи го со доверба во Мене. Затоа ќе го зачувам, ќе го чујам кога ќе ме повика и ќе ја примам неговата молба. Јас ќе Го покријам, бидејќи Тој го знаеше Моето Име. Не само што ќе ги избавам Моите слуги од злосторниците, туку и ќе им дадам бесконечен живот и ќе ги почестам со Моето спасение. А нашето спасение е Исус Христос, Кој не воведува во нов подвиг и не подготвува да царуваме заедно со Него.
(15) Ќе повика кон Мене, и ќе го чујам; со него ќе сум во неволја; ќе го избавам и ќе го прославам,
Тој ќе Ме повика, и Јас ќе Го чујам. Оној што ќе ме повика со громогласноста на својата душа, ќе го придобие Моето внимание и благонаклоност кон неговата молба, бидејќи јас сум секогаш со него, дури и кога е во искушение.
(16) Ќе му дадам многу денови и ќе му го јавам спасението од Мене.”
Ќе Го исполнам со долги денови на живот и ќе Му го покажам Моето спасение. Ова спасение е Самиот наш Господ Исус Христос, Кој нè воведува во новото време и нè подготвува да царуваме со Него.