Најголемиот проект за отстранување на брани во историјата на САД беше завршен во средата, означувајќи голема победа за племињата во регионот кои се бореа со децении да ослободат стотици милји од реката Кламат близу границата меѓу Калифорнија и Орегон, пишува Асошиејтед прес.

Преку протести, сведоштва и тужби, локалните племиња го истакнаа еколошкото уништување предизвикано од четирите хидроелектрични брани, особено врз лососот, кој е културолошки и духовно значаен за племињата во регионот. Браните го отсекоа лососот од нивното историско живеалиште и предизвикаа масовно умирање поради лоши услови на квалитетот на водата.

Без напорите на племињата „да укажат на штетата што ја предизвикуваа овие брани, не само на животната средина, туку и на социјалното и културолошкото ткиво на овие племенски нации, немаше да има отстранување на браните“, рече Марк Брансом, главен извршен директор на Корпорацијата за обновување на реката Кламат, непрофитна организација создадена за да го надгледува проектот.

Компанијата за електрична енергија ПакификКорп ги изгради браните за да произведува електрична енергија помеѓу 1918 и 1962 година. Но, структурите го запреа природниот тек на реката која некогаш беше позната како трета по големина река за производство на лосос на Западниот брег. Тие го нарушија животниот циклус на лососот во регионот, кој поголемиот дел од својот живот го поминува во Тихиот Океан, но се враќа во студените планински потоци за да положи јајца.

Во исто време, браните произведуваа само мал дел од енергијата на ПакификКорп на полн капацитет — доволно за да напојат околу 70.000 домови. Тие исто така не обезбедуваа наводнување, вода за пиење или контрола на поплави, според Корпорацијата за обновување на реката Кламат.

Откако браните беа пробиени, лососите повторно добија пристап до своето живеалиште, температурата на водата се намали и нејзиниот квалитет се подобри, рече Мајкл Белчик, висок аналитичар за водна политика за племето Јурок.

Но, племенските застапници и активисти ја гледаат нивната работа како недовршена, со некои кои веќе го пренасочуваат својот фокус на обновување на растителниот свет и други активности за обновување на реката Кламат и околното земјиште.

Еве еден преглед на неколку од многуте племенски членови во центарот на оваа борба за отстранување на браните:
Борба за нејзините деца

Кога членката на племето Карук, Моли Мајерс, го презеде својот прв голем чекор во борбата за отстранување на браните на реката Кламат, таа беше шест месеци бремена, со дете мало во прегратка и за прв пат во странска земја. Тоа беше 2004 година, и таа организираше група од околу 25 племенски членови да летаат за Шкотска на годишниот состанок на акционери на Шкотската моќ, тогашната матична компанија на ПакификКорп.

Со часови протестираа надвор со знаци, пееја и свиреа на тапани. Печеа риба на Калтон Хил над оган од шкотски буриња и им ја делеа на локалното население додека им објаснуваа зошто се таму.

„Навистина чувствував итност затоа што раѓав деца“, рече Мајерс, која е родена и израсната на средниот тек на Кламат во традиционално рибарско семејство. „И за мене тоа беше интернализација на одговорноста да се грижам за нивната иднина.“

Првичниот поттик да дејствува дојде две години пред тоа кога го виде масовното умирање на десетици илјади лососи во реката поради бактериска епидемија предизвикана од ниски нивоа на вода и високи температури.

„Кога ќе погледнам назад, се прашувам каде ќе бевме ако тоа не се случеше“, рече Мајерс, 41. „Кога ќе погледнам назад, можам да кажам: ‘Дали ова беше повик од нашиот создател да дејствуваме?'”

Следните две децении ги помина протестирајќи и преполнувајќи државни и федерални состаноци со племенски сведоштва, вклучувајќи го и чекањето со други племенски членови пред вратите на состанокот на акционери на Беркшир Хатавеј во 4 часот наутро во 2007 година, за да го прашаат Ворен Бафет што ќе прави со браните. До тој момент, ПакификКорп беше дел од конгломератот Беркшир Хатавеј Инк.

Денес, истите тие деца со неа во Шкотска имаат 21 и 19 години, и со отстранувањето на браните, Мајерс вели дека ја гледа надежта што тие и нејзините други три деца ја имаат за иднината.

„Тие можат да направат сè што треба да се направи, затоа што го видоа тоа како се случува, го доживеаја, така што сега нема ништо невозможно за нив“, рече таа.
Наоѓање заеднички јазик

За постарата на племето Јурок, Жаклин Винтер, нејзините чувства за новоослободената река се покомплексни. Нејзиниот син, Трој Флечер, беше главниот човек на племето за отстранување на браните две децении, сведочеше пред Конгресот на САД и презентираше пред државни и федерални регулаторни комитети.

Но, неговата вистинска сила доаѓаше преку неговата способност да ги обедини луѓето со радикално различни гледишта — од фармери до комерцијални рибари и племенски членови. Винтер рече дека тоа доаѓаше од неговото верување дека секој што живее покрај реката се роднини и заслужуваат да бидат слушнати.

„Сите сме семејство. Никој од нас не може да биде оставен да страда, и сите треба да дадеме малку“, рече дека била неговата порака.

Но, на 53 години, поранешниот извршен директор на племето Јурок ненадејно почина од срцев удар, речиси една деценија пред таа визија за ослободена река да стане реалност. Винтер рече дека кога ги видела браните пробиени минатиот месец, се чувствувала како неговиот дух да е присутен преку оние што ги допре, и конечно можела да го пушти.

„Неговата визија стана реалност и мислам дека тој никогаш не се сомневал во тоа“, рече таа. „Никогаш не се сомневал. И оние што работеа блиску со него никогаш не се сомневале.“
Останува уште работа

Поранешниот претседател на племето Кламат, Џеф Мичел, ја започна својата работа за отстранување на браните во 1970-тите, воден од верувањето дека лососите се нивни роднини.

„Тие ни беа подарени од нашиот создател и ни беа дадени за да ги зачуваме и заштитиме, а исто така да ни помогнат“.

Извор и фотографии: Асошиејтед прес